Nakupovalni nasveti

Garancije in menjave

Poznate svoje potrošniške pravice?

by noprintZ

Bliža se čas poletnih razprodaj in pogostokrat nas nizke cene zavedejo v nepremišljene nakupe. Zato smo zbrali nekaj ključnih potrošniških pravic in nasvetov, ki vam bodo lahko v pomoč pri morebitnih vračilih, menjavah izdelkov ali pri uveljavljanju zakonske garancije izdelkov.

Ali kupljen izdelek lahko vrnemo?

Na pravice pri vračilih izdelkov bistveno vpliva to kje smo izdelek kupili, ali smo ga kupili preko spleta ali v fizični trgovini. Ker si izdelkov pri nakupih na spletni strani ne moremo dejansko ogledati, imamo v tem primeru bistveno več pravic. Izdelek lahko zaradi kakršnegakoli razloga, tudi če si samo premislimo, vrnemo v roku 14 dni. Vendar tudi tukaj obstajajo izjeme. 14 dnevni rok za premislek ne velja za nakupe letalskih ali železniških vozovnic, nakupe vstopnic za koncerte, ne velja na redno dostavo hrane, izdelke, ki so izdelani po naročilu ali za tehnično opremo, kjer je odlepljen varnostni pečat.
V primeru, da želimo kupljen izdelek vrniti, je potrebno prodajalca o tem obvestiti in izpolniti obrazec odstopne izjave. Večina večjih spletnih trgovin ima to že urejeno in ga prejmete kar poleg prejetega blaga. Stroški vračila so na strani kupca, če je bil o tem kupec predhodno obveščen. V kolikor pa o stroških kupec ni bil obveščen, jih mora kriti prodajalec. Kupnino kupec prejme nazaj v roku 14 dni od oddane odstopne izjave, v kolikor je seveda v tem času izdelek tudi vrnil.

Pri nakupu izdelkov v fizični trgovini pa kupec izdelka ne more vrniti ali zamenjati, razen če bi bil izdelek okvarjen. Tako pravilo ni najbolj prijazno za kupca, saj smo bili verjetno že vsi v situaciji, ko smo brezglavo kupili kakšno stvar. Velikokrat je tudi težava pri nakupovanju oblačil ali čevljev za otroke, saj se hitro zgodi, da vzamemo premajhne ali prevelike. K sreči večina trgovcev omogoča zamenjavo nepoškodovanih izdelkov v določenem obdobju. Nekateri celo omogočajo vračilo, kupnino pa naložijo na darilno kartico. V takih primerih nujno potrebujemo račun, kar pa pogosto predstavlja težavo, saj ga največkrat založimo ali pa po določenem času zbledi.

Za vračilo ali zamenjavo je potreben račun

Rešitev za »izgubljene račune« je mobilna aplikacija noprintZ, ki omogoča shranjevanje vseh računov na enem mestu. Nekaj trgovcev že omogoča to okolju prijazno storitev, kjer namesto papirnatega računa prejmete elektronski račun direktno na svoj mobilni telefon. V kolikor storitev noprintZ pri trgovcu še ni na voljo, pa lahko račun vseeno slikamo in shranimo v aplikacijo. To nam bo zelo v pomoč, če bomo želeli kakšen izdelek zamenjati ali celo vrniti. K računu lahko dodamo še garancijo in naša dokumentacija je popolna.

Šest mesecev po nakupu izdelka je prodajalec tisti, ki mora dokazati, da je izdelek brez napake (obrnjeno dokazno breme). Po tem roku mora napako dokazati potrošnik.

Kako postopati, če ima izdelek napako ali je celo okvarjen?

Če kupljen izdelek ni brezhiben oziroma ni v skladu s pogodbo, ima kupec najmanj dveletni brezplačni garancijski rok za stvarno napako, ne glede na to, ali je izdelek kupljen preko spleta, kataloga ali v fizični trgovini. Zakon določa, da je prodajalec znotraj EU dolžan kupcu v primeru napake izdelek zamenjati, ponuditi znižano ceno ali vrniti celotno kupnino. Kupec je dolžan prodajalca o stvarni napaki obvestiti najkasneje dva meseca po tem, ko je opazil napako. Dveletni rok za vračilo se sicer sliši super, vendar uveljavljanje vseeno ni tako enostavno. Šest mesecev po nakupu izdelka je prodajalec tisti, ki mora dokazati, da je izdelek brez napake (obrnjeno dokazno breme). Po tem roku mora napako dokazati potrošnik.

Uveljavljanje tržne garancije

Tehnični izdelki imajo pri nas še dodatno »ugodnost« – tržne garancije, ki jih nudijo prodajalci ali proizvajalci in trajajo po večini od 1 do 5 let. Če vaš izdelek po nakupu ne deluje brezhibno, se lahko sami odločite, ali boste uveljavljali pravico do stvarne napake ali garancije. Vendar pazljivo, če uveljavljate garancijo in izdelek oddate na servis, potem ne boste mogli več uveljavljati pravic iz stvarne napake.

Kritje stroškov prevoza ali nadomestnih delov v primeru garancije

Le malokdo ve, da stroške za material, nadomestne dele in prevoz izdelkov, ki nastanejo pri odpravljanju okvar ali nadomestitvi blaga z novim, plača proizvajalec. Torej, če ste preko spleta naročili izdelek, ki ne deluje, bodo stroški pošiljanja na strani proizvajalca ali trgovca.

Brezpapirni računi so prihodnost

  • Nič več iskanja
  • Nič več neuporabnih zbledelih termo računov.
  • Enostavno povezovanje s karticami zvestobe.
  • Vsi računi v eni sami aplikaciji.
  • Prijazni okolju.
  • Enostavno uveljavljanje garancij in menjav izdelkov.

Če se boste kdaj spraševali, kakšne so vaše potrošniške pravice in kaj lahko naredite, si lahko pomagate s spletno stranjo europa.eu, kjer preko vodenega vprašalnika dobite koristne odgovore, kako ravnati v primeru reklamacij, vračil in uveljavljanju garancij.

Pregledate lahko tudi najpogostejša vprašanja in odgovore, ki vam bodo v pomoč v najrazličnejših situacijah.

Vsekakor pa vam želimo, da bo teh situacij čim manj in v kolikor bo že potrebno kakšen izdelek reklamirati, da imate pri sebi vso potrebno dokumentacijo, ki vam bo omogočila uveljavljanje vaših pravic.

Viri

https://europa.eu/youreurope/citizens/consumers/shopping/guarantees-returns/
https://www.zps.si/index.php/nasveti-in-zakonodaja-topmenu-235/stvarna-napaka/9717-pravice-potrosnikov-stvarna-napaka-ali-garancija
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/SL/TXT/?uri=celex:31999L0044
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/SL/TXT/?uri=CELEX:32011L0083&qid=1403274218893